csillaberk 2014.05.23. 10:14

MLM és politika

Megáll az eszem, a politikai paletta szinte teljes spektruma az MLM mögé állt. Nem is akárkik. A baj nagy! Miért?

Az ATV honlapján elérhető a felvétel. Az egykori foglalkoztatáspolitikai szakértő, korábban nem is jelentéktelen politikus MLM-re adta a fejét és valami olyasmit mondott, hogy az MLM megoldást jelent a foglalkoztatásra (nem pontosan így, de a lényege ez). Azt is mondta, hogy az MLM egy kemény munka.

Mindig dühös leszek, ha ezt hallom. Leírom, nagyon röviden és tömören mi a bajom ezzel.

Nekem nem egy cégem van és azon kevesek egyike vagyok, akik a semmiből építettek fel egy nem akármilyen céget, elég jó ügyfélkörrel. Az egész három tényezőn múlik és nekem ezek az alaptörvényeim.

1. Jó minőségben elvégezzük a munkát, aminek részét jelenti, hogy tartom a határidőket.
2. Az alkalmazottaim úgy vannak megfizetve, hogy legyen kedvük dolgozni. Amíg az üzlet felfutott, addig magamtól vontam meg dolgokat, de az alkalmazottaim bérén, munkakörülményein soha nem spóroltam. Ha az alkalmazottaim nem lennének udvariasak, ha nem lenne meg bennük az érzet, hogy jó fizetést kapnak, akkor talán soha nem tudom felépíteni az ügyfélkörömet.
3. Nem azt adjuk el, amink van, hanem felkeresnek, elmondják mit szeretnének és megmondjuk mennyiért, mikorra tudjuk vállalni. Nem egy árukészletet, szolgáltatáskészletet sózunk el, hanem igényeket szolgálunk ki.

Az MLM számomra azért szentségtörés, mert a 2. pontot megszegi, sőt, annál sokkal-sokkal rosszabb.

Képzeljük el a munkanélkülit. Beszervezi az MLM-ügynök. Befizeti a munkanélküli a kevéske pénzéből amit kell, majd az ismeretségi körében elkezdi propagálni a terméket, aztán, ha elad, akkor kap jutalékot, ha nem, akkor nem. És itt a baj!

Tegyük fel, nem ad el az ügynök. Mit veszített?
1. Ráfordított időt.
2. Barátságokat, jó kapcsolatokat.
3. Pénzt.
4. Önbecsülést, mások előtti tekintélyt.

Ugyanakkor mit nyert az MLM-cég?
1. A belépéssel kapcsolatos díjakat.
2. Egy ember kapcsolatrendszerét, amin keresztül ingyen reklámozták a céget. Ezért egyetlen forintot sem fizetett ki. Ha a piacon akarna ilyet venni (mert van ilyen), akkor iszonyatos pénzeket kellene ráfordítania. Én egyszer megpróbáltam, nem mondom, hogy nem érte meg, de nekem kellett befektetnem és az összeg akkora, amennyit a legtöbb ember egész életében nem keres meg.
Többször eljátszottam a gondolattal, hogy ilyen szolgáltatást árusítani kellene Magyarországon. Kiszámoltam, hogy 1 hónapos fenntartása közelítené a 1,5 millió forintot, nem beszélve az indulási költségekről (bár azt az MLM is megfizeti).

Nézzük a másik oldalát! Az ügynök csinál 200 000 forint forgalmat. Az ügynök nyer ebből 20 ezret, de számlaképesnek kell lenni, így a számlaképesség árát sem termelte ki. Az MLM-cég ebből valamennyi bevételhez jut, valamint "kiépített egy helyi forgalmazót" úgy, hogy egyetlen forintjába sem került. E mellett az előbb felsorolt 2 dolgot ismét megkapta. Egy "élő reklám" a kapcsolatrendszereivel havi 1,5 milliós nyereség, ehhez jönnek a belépéssel járó bevételek és itt még a helyi forgalmazó kiépítésének a költségeit is megnyerte. Az ügynök, aki lehet, hogy amúgy munkanélküli, anyagilag még mindig nincs előrébb!

Sőt, az MLM nem fizeti a szervezés, reklámozás, kapcsolatépítések óradíját sem. Ezt is zsebében hagyják.

Ez nem más, mint kizsákmányolás felsőfokon!

Bűnnek tartom, ha a politika az MLM mellé áll, mert ez egy népellenes, kizsákmányoló dolog, amit egy jobb érzésű országban szerintem be kellene tiltani.

Azt gondolom, hogy a befektető, a vállalkozó fizesse meg a cége kiépítésének a költségeit - ahogyan amúgy én is megfizetem. Fizesse meg minden vállalkozó a marketing költségeit, fizesse ki a munkaerő használatát tisztességes áron a járulékaival együtt. Mindezeket én is kifizetem. Sőt, kifizetem az alkalmazottaimnak azt is, ha nagyobb a profit, mint terveztük. Ha a cég a terven felüli nyereséget termel (ami eddig minden negyedévben megtörtént az elmúlt években), akkor a többlet jelentős hányada az alkalmazottaimhoz kerül. Ezt gondolom a jutalékról.

Még egy dolog az üzletkötésről, mert ez is szóba jött. Az üzletkötéseket nem szeretem másra bízni, de kénytelen vagyok, így vannak üzletkötőim. Egész pontosan 3274 euro az alapfizetésük. Ezen felül kapnak ruhapénzt, autót, fizetek nekik minden harmadik hónapban egy megadott kereten belül egy családi hétvégét és kapnak prémiumként 3 munkamentes napot a hétvégéhez. Ezen felül kapják a telefont, az évi 1 darab cég által fizetett kéthetes nyaralást, kifizetem, hogy minden második hónapban elutazzanak egy szakmai kiállításra vagy konferenciára. Minden évben kiválaszthatnak egy képzést is vagy beválthatják egy új diploma megszerzésére (ez esetben 10 évig nincs általam fizetett tanfolyam). Ezen felül, ha üzletet hoznak, megkapják az üzleti szerződésben foglalt összeg 10 százalékát. Miért?

Azért, mert az üzletkötő egy élő reklám. Nem akarom nyomás alá helyezni, hogy eladjon. Azt akarom, hogy nyugodt, higgadt ember legyen mindegyik. Azt érzik rajtuk az ügyfelek, hogy bármi van, készségesen segítenek, ingyen is és nagyon jó szakemberei annak a területnek, amiben dolgoznak. Ezért küldöm el őket konferenciákra, tanfolyamokra, utazásokra. A legjobban fizető ügyfeleink közül szinte mind úgy került hozzánk, hogy állandóan hívogatták tanácsért az egyik üzletkötőnket. Ennyit ér egy jó üzletkötő.

Szoktam találkozni MLM-es emberekkel. Általában csak egyszer, mert az, aki egyszer így megkeres, azzal soha többé nem lesz kapcsolatom. Érzem rajtuk, hogy eladni akarnak. Azt akarják bebizonyítani, hogy amit eladnak, az kell nekem, sőt, jó nekem. A valós igényeim nem érdeklik őket. A jobbak először kifaggatnak és utána úgy tálalnak, hogy pont az igényeimre válasz a termék. Ezen is átlátok, hiszen egy termékpaletta van mögötte, amiből el akar adni, egyik sem nekem készült, így mindegyik kompromisszum. Az üzletkötőim nem ezt teszik. Meghallgatják az igényeket, mivel értenek hozzá, tudnak mérlegelni és javaslatokat tenni. Nincs a fejükben egy szolgáltatás-készlet vagy termékpaletta, hanem tényleg az ügyfél igényeire fog válaszolni az, amit majd az egyeztetések során felkínál.

Az üzleti része nem érdekel, mert az MLM nekem nem konkurencia. Az zavar ugyan, hogy ők nem fizetik ki a piaci jelenlétnek azt a költségét amit én kifizetek, de ez más tészta. Az emberek kizsákmányolása azonban nem. Azt bűnnek tartom. Azt is, ha egy politikus áll mögé.

A bejegyzés trackback címe:

https://csillaberk.blog.hu/api/trackback/id/tr156197883

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása